Program
VI Międzynarodowy Kongres Edukacji i Szkolnictwa Zawodowego
Umiejętności to przyszłość
Dla Nowej Edukacji i Szkolenia Zawodowego, Dla Przyszłych Pokoleń, Dla Innowacyjnej Gospodarki, Dla Lepszego Życia
Czwartek, 7 września 2023 r.
Polsat Plus Arena Gdańsk
9:00 – 9:55
Rejestracja uczestników
10:00 – 11:00
I SESJA. INAUGURACJA KONGRESU
Powitalne przemówienia gości i organizatorów Kongresu
Część I. Powitalne przemówienia gości i organizatorów Kongresu
Część II. Debata Synergia między politykami i finansowaniem UE a WorldSkills/EuroSkills w celu
podniesienia atrakcyjności edukacji, kształcenia zawodowego oraz wsparcia reform
Finansowe możliwości oferowane przez fundusze UE (Europejski Fundusz Społeczny Plus, Fundusz
Odbudowy i Odporności, Erasmus+ itp.) połączone z zasięgiem zawodów EuroSkills i ustalonymi
standardami edukacyjnymi WorldSkills stanowią kompleksowy zestaw narzędzi do transformacji
kształcenia zawodowego w Europie. Cenne przykłady w tym obszarze można znaleźć w krajach, które
wykorzystały fundusze UE do: wsparcia reform w kształceniu zawodowym, zwiększenia atrakcyjności
sektorów i zaspokojenia zapotrzebowania na wysoko wykwalifikowanych młodych specjalistów. Niektóre
państwa nawiązały bliską współpracę między instytucjami kształcenia zawodowego, partnerami
biznesowymi i organizacjami WorldSkills. Inne – wykorzystały potencjał zawodów organizowanych przez
WorldSkills, aby przyciągnąć uczących się do sektora kształcenia zawodowego i promować doskonałość
w kształceniu zawodowym w Europie, w tym dzięki funduszom UE.
11:00 – 12:00
II SESJA. DLA INNOWACYJNEJ GOSPODARKI
Kompetencje cyfrowe podstawą innowacyjnej gospodarki
Kompetencje cyfrowe podstawą przyszłej, nowej gospodarki
Kompetencje cyfrowe oraz nadążanie za szybkim rozwojem technologii są wyzwaniem nie tylko
dla młodszych pokoleń, ale dla każdej generacji. Umiejętności cyfrowe są kluczowe dla rozwoju
zawodowego, wolności pracy, eksploracji i realizacji pasji, komunikacji oraz aktywności w czasie wolnym,
a coraz szersze wykorzystanie sztucznej inteligencji w edukacji i szkolnictwie zawodowym
oraz związana z tym konieczność zdefiniowania dobrodziejstw oraz zagrożeń, które za sobą niesie,
to jedno z największych cyfrowych wyzwań XXI wieku. Transformacja cyfrowa stała się również jednym
z priorytetów Komisji Europejskiej, co znajduje odzwierciedlenie w programach finansowania UE
na lata 2021–2027 (RRF, ESF+, Digital Europe, Erasmus+).
Kluczowe pytania w tym obszarze to:
Jak zaprojektować transformację systemu edukacji i szkoleń zawodowych uwzględniającą digitalizację oraz
szybkie zmiany technologiczne? W jaki sposób społeczeństwo cyfrowe i technologie mogą wpływać na nowe
podejście do nauki, pracy, odkrywania i realizowania pasji? Jak rozwój kompetencji cyfrowych wspiera
innowacyjną gospodarkę?
12:00 – 13:00
PRZERWA – LUNCH
13:00 – 14:00
III SESJA. DLA NOWEJ EDUKACJI I SZKOLEŃ ZAWODOWYCH
Uniwersytety Europejskie i Centra Doskonałości Zawodowej
Uniwersytety Europejskie i Europejskie Centra Doskonałości Zawodowej
Uniwersytety Europejskie i Centra Doskonałości Zawodowej, jako część wizji nowej Europejskiej Przestrzeni
Edukacyjnej do 2025 roku, mają na celu wzmocnienie współpracy między interesariuszami edukacji
i szkoleń oraz biznesem w celu lepszego kształcenia ludzi w każdym wieku. Uniwersytety Europejskie
stanowią obecnie kluczowy obszar w kontekście transnarodowego sojuszu instytucji szkolnictwa
wyższego w całej Unii Europejskiej. Podobną rolę – na polu szkolenia branżowego – odgrywają Europejskie
Centra Doskonałości Zawodowej, które również stanowią jeden z istotnych komponentów programu
Erasmus+.
Kluczowe pytania w tym obszarze to:
Jak fundusze UE (np. Erasmus+, ESF+ itp.) wspierają wdrażanie koncepcji Uniwersytetów Europejskich
i Centrów Doskonałości Zawodowej (CoVEs)? Czym są Uniwersytety Europejskie i Centra Doskonałości
Zawodowej (CoVEs) oraz jakie korzyści przynoszą uczącym się, doktorantom i młodym badaczom?
Jak Uniwersytety Europejskie i CoVEs wspierają doskonałość badawczą i transfer wiedzy? W jaki sposób
Uniwersytety Europejskie i CoVEs ułatwiają transnarodową wymianę wiedzy i doświadczeń? Dlaczego
Uniwersytety Europejskie i Centra Doskonałości Zawodowej są uważane za klucz do innowacyjnej nauki,
badań i uczenia się?
14:00 – 14:10
PRZERWA KAWOWA
14:10 – 15:10
IV SESJA. DLA PRZYSZŁYCH POKOLEŃ
Europejskie i globalne trendy w transformacji edukacji klimatycznej i rozwój zielonych kompetencji dla sprawiedliwej transformacji na rynku pracy
Europejskie i globalne trendy w transformacji edukacji klimatycznej i rozwój zielonych kompetencji dla sprawiedliwej transformacji na rynku pracy
Jedno z kluczowych wyzwań XXI wieku obejmuje: radzenie sobie z kryzysem klimatycznym, promowanie niskoemisyjnej gospodarki z uwzględnieniem zasad sprawiedliwej transformacji, rozwijanie sektora energii odnawialnej oraz osiągnięcie ambitnych celów klimatycznych zgodnie z Porozumieniem Paryskim i Europejskim Zielonym Ładem. Warto podkreślić, że różne fundusze UE (Fundusz Odbudowy i Odporności, Fundusz Sprawiedliwej Transformacji, Europejski Fundusz Społeczny Plus, Erasmus+) zapewniają znaczące wsparcie dla rozwoju zielonych kompetencji. Komunikat z 1 lutego 2023 r. dotyczący Planu Przemysłowego Zielonego Ładu nadaje nowy wymiar konieczności przyspieszenia rozwoju umiejętności w zakresie zielonej transformacji (umiejętności stanowią jeden z jego czterech filarów).Podniesienie świadomości w zakresie skutków zmian klimatycznych, strategii ich łagodzenia oraz adaptacji do zmieniającej się rzeczywistości klimatycznej jest również jednym z Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. To zobowiązanie znajduje odzwierciedlenie w Deklaracji w sprawie Edukacji i Świadomości (COP20), Deklaracji w sprawie Dzieci, Młodzieży i Działalności Klimatycznej (COP25) oraz w Europejskiej Deklaracji w sprawie edukacji globalnej do 2050 r., w których wzywa się rządy do wprowadzenia tematów związanych z klimatem do programów nauczania szkolnego oraz włączenia potrzeby budowania świadomości
klimatycznej w narodowe plany rozwoju i strategie dotyczące zmian klimatu.
Kluczowe pytania w tym obszarze to:
Jak możemy podnosić świadomość klimatyczną młodszego pokolenia i rozwijać zielone kompetencje oraz
umiejętności? Dlaczego edukacja i szkolenia są kluczowe dla osiągnięcia gospodarki o zerowej emisji
i rozwoju technologii? Jakie są europejskie i globalne doświadczenia we wdrażaniu edukacji i szkoleń
związanych z ekologią? Jak możemy budować strategie klimatyczne dla nauczania i uczenia się w edu kacji
i szkoleniach? Jakie są założenia sprawiedliwej transformacji realizującej postulat sprawiedliwości
społecznej i międzypokoleniowej?
15:10 – 15:20
PRZERWA KAWOWA
15:20 – 16:40
V SESJA. DLA LEPSZEGO ŻYCIA
Inkluzja społeczna, dostępność i solidarność
Inkluzja społeczna, dostępność i solidarność
Solidarność i integracja w polityce edukacyjnej, szkoleniowej oraz w polityce dotyczącej umiejętności jako narzędzia zapewnienia inkluzji społecznej. Promowanie doskonałości nie polega tylko na wspieraniu najlepszych, ale również na realizacji idei No one left behind, przykładowo w odniesieniu do młodych ludzi, którzy nie pracują, nie uczą się ani nie uczestniczą w systemie szkoleń (NEET). Przekłada się to również na dorosłych potrzebujących podniesienia kwalifikacji i przekwalifikowania, zgodnie z celami Europejskiego
Roku Umiejętności. Filar praw społecznych UE określa zasady i prawa istotne dla sprawiedliwych i dobrze funkcjonujących rynków pracy oraz systemów opieki społecznej w Europie XXI wieku. Niezwykle ważne stało się promowanie różnorodności, integracji i sprawiedliwości społecznej w instytucjach edukacyjnych, szkoleniowych oraz w polityce dotyczącej umiejętności. Warte poznania i promowania są dobre praktyki tworzenia włączających środowisk edukacyjnych i szkoleniowych oraz główne założenia polityk dostępności w europejskich i globalnych systemach edukacyjnych. Nowe wyzwania obejmują: rozwiązywanie problemu nierówności edukacyjnych, integrację uchodźców z Ukrainy w zakresie edukacji i szkoleń oraz wsparcie marginalizowanych uczniów i grup zagrożonych, również poprzez współpracę z przedsiębiorstwami.
Kluczowe pytania w tym obszarze to:
Jakie rozwiązania promują Europejski Fundusz Społeczny Plus i Erasmus+ w celu przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu i bezrobociu? Rola edukacji w kształtowaniu empatii, tolerancji i zrozumienia. Jak instytucje edukacyjne i szkoleniowe wspierają uczących się oraz personel E&T z Ukrainy? Globalne i europejskie programy wsparcia dla młodzieży z Ukrainy. Jakie są podstawy i zasady polityk dostępności weuropejskichiglobalnychsystemachedukacyjnych?Dlaczego program Erasmus+ jest kluczem do interdyscyplinarności, tolerancji i otwartości?
16:40 – 17:15
VI SESJA. PODSUMOWANIE KONGRESU
Konkluzje, postulaty na przyszłość